|
Rc Siedlce i Przyjaciele
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 21:41, 11 Lut 2008 Temat postu: RWD by Skazoo -czyli depronowy trenerek za 2 dychy |
|
|
No i w końcu, napędzany chęcią "klecenia" i ograniczony gotówką i możliwościami warsztatowymi postanowiłem spróbować "techniki depronowej"
Wybór padł na RWD-5 Marcina Szczerbaczuka vel "Skazoo"- przy okazji "klecenia dla klecenia" będę miał spokojny model, który mam nadzieję będzie na tyle przyjemnie latał, że bez wielkich obaw będę mógł spróbować zarazić "latactwem" moją lepszą połowę
Plany modelu: [link widoczny dla zalogowanych]
Typ: trener górnopłat ćwierć-ćwierci makiety
Rozpiętość: 130cm
Długość: 83cm
Masa startowa: 650g
Napęd w/g planów: 400-6V, przekładnia 4:1, śmigło 10x6, 8xKAN 1050mAh
Napęd planowany: 3F, śmigło 10x5, 3s1p LiPo 2200mAh
Temat w sumie oklepany na innych forach, ale tutaj nie wszyscy mają kasę i umiejętności na 2-metrowe potworki, więc może ktoś skorzysta...
A więc... niezrażony, że nigdzie nie chcą sprzedawać na sztuki zakupiłem takie coś:
[link widoczny dla zalogowanych]
i zabrałem się do roboty...
1) Do wykonania modelu niezbędne są (niby autor projektu udostępnia te dane w opisie budowy, ale mi np. albo jakiś złośliwiec podkradał listewki, albo w instrukcji są błędy, także podaję w/g własnych doświadczeń):
- 1 do 2 arkuszy depronu gładkiego 6mm (np. podkłady pod panele Izoflor firmy Decora) - w Nomi i Komforcie sprzedają, niestety na paczki i niestety jednostronnie rowkowany - arkusze 120x50cm
- 2 arkusze depronu jednostronnie rowkowanego 3mm - firma/producent/dostępność/wymiary j.w.
- jakiś klej do pianek, np. najtańszy klej polimerowy
- niewielka ilość żywicy 10-minutowej lub jakiś klej dwuskładnikowy na bazie żywicy
- listewki sosnowe 6x2mm, nie więcej niż 4 metry
- sklejka 3mm około 1dm2
- kołek drewniany fi 6mm około 15cm
- drut stalowy 2mm hartowany około 0,5m
- drut stalowy 1,5mm hartowany około 0,5m
- bowden z drutem 0,7mm około 1m
- kawałki sklejki 0,8mm (dźwignie sterowe)
To tyle w/g planów z poprawkami "ilościowymi", w trakcie okazało się, że odrobina balsy też się przydała do drobnych modyfikacji, ale o tym później...
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Pon 22:18, 11 Lut 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 22:47, 11 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Nie wiedziałem, że coś planujesz z pianki... ja akurat mam 3mm i 6mm. Dałbym Ci za darmo taką ilość Też kupiłem w ub. roku każdego po jednej paczce, używam ale NA RAZIE mało - wkrótce co nieco się zmieni...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 22:50, 11 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Dzięki Zdzisiu, ale nie lubię sępić. Grzesiek też mi proponował, ale raz kupiłem, to będzie na 10 modeli - nie zamierzam hobby zmieniać
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 633
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 23:07, 11 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
więcej zdjęć, więcej zdjęć
powodzenia w budowie
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 8:54, 12 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
kaamilalfa napisał: | więcej zdjęć, więcej zdjęć |
Proszę bardzo:
2) Na początek drukowanie planów- 25 arkuszy A4, które trzeba było najpierw skleić w całość - upierdliwa robota (są dosępne plany w jednym kawałku, ale nawet ploter A0 ma za wąski wałek, żeby je wydrukować - zresztą, projekt miał być "budżetowy"):
[link widoczny dla zalogowanych]
3) Po dłuuugiej zabawie z nożyczkami i taśmą maskującą szablony gotowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
4) Następny krok to wycięcie części - zalecany ostry skalpel inaczej będą "zadziory":
[link widoczny dla zalogowanych]
Proste linie można bez obrysowywania ciąć od linijki, łuki lepiej odrysować i ciąć powoli "od ręki".
5) Gotowe elementy modelu:
a) depronowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
b) sklejkowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
Beztrosko buduję z tego co mam pod ręką, także depron 6mm trafił się rowkowany zamiast gładkiego a sklejka to 2mm zamiast 3mm.
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Wto 9:11, 12 Lut 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 14:00, 12 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
cd...
6) Linię kratownicy należy przenieść na boki kadłuba za pomocą markera:
[link widoczny dla zalogowanych]
7) Następnie zgodnie z wyrysowanymi liniami przyklejamy listewki sosnowe, w/g planów 6x3mm, niestety na "rynku lokalnym" dostałem 5x3mm i takich użyłem. Przy klejeniu pomocne zużyte akumulatory żelowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
8 ) Boki kadłuba gotowe. Górna listwa składa się ze sklejonych ze sobą 2 listewek 5x3mm.
[link widoczny dla zalogowanych]
6mm od górnej i dolnej krawędzi kadłuba przyklejone są paski depronu, których zadaniem będzie powiększenie powierzchni klejenia boków do spodu i góry kadłuba. Z przodu zostawiony "margines" grubości wręgi silnikowej.
9) Klejenie kadłuba, tutaj dwie uwagi:
a) autor zaleca klejenie na 2 etapy- najpierw tył, potem przednia (mniej więcej do kabinki) część kadłuba- tego RADZĘ się trzymać, żeby się nie męczyć z całością tak jak ja,
[link widoczny dla zalogowanych]
b) wyczytałem gdzieś w sieci patent, żeby podczas klejenia (klej polimerowy długo schnie) przytrzymać całość igłami od zastrzyków spiętymi na gumki recepturki. Pomysł beznadziejny, albo moje wykonanie, ponieważ albo gumki trzymały całość za lekko, albo wyrywały igły razem z częścią kadłuba przez co spaprałem trochę robotę. 100% lepsza okazała się elastyczna taśma PCV.
[link widoczny dla zalogowanych]
10) Elementy profilowane:
[link widoczny dla zalogowanych]
Znane mi są 2 metody profilowania depronu- wyginanie na zimno elementu oklejonego z zewnętrznej strony gięcia taśmą bezbarwną oraz wyginanie na ciepło (suszarka/opalarka). Zastosowałem drugą metodę.
11) Kadłub w jednym kawałku. Pokrywa silnika założona na razie poglądowo. Wklejona wręga silnika, silnik zainstalowany.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Wto 14:06, 12 Lut 2008, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 19:57, 12 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
No, no Piotruś. Widzę, że i Ty zacząłeś coś "strugać" od podstaw Gratuluję pomysłu, RWD to piękny samolocik i świetnie latający. Widzę duże postępy i to w szybkim tempie - pewnie siedzisz w domu na urlopie Sprężaj się bo sezon cały czas w pełni i trzeba latać Jeszcze raz gratuluję, pilnie będę śledził ten temat. Tak na marginesie to i ja biorę się za depron ale zupełnie inny model. Na razie nie piszę nic bo jeszcze nic nie robię a czekam na materiały
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 22:51, 12 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Dzięki Zdzisiu za dobre słowo
zdzisiek napisał: | Widzę duże postępy i to w szybkim tempie - pewnie siedzisz w domu na urlopie |
Nie, nie, robię pooowoooolutku, poświęciłem póki co 13 wieczorów tej zabawie, po prostu relacja ma pewne opóźnienie i nadrabiam
zdzisiek napisał: | Tak na marginesie to i ja biorę się za depron ale zupełnie inny model. |
Czekam na relację, chętnie bym coś jeszcze polepił jak masz jakiś fajny pomysł
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 7:30, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Pomysły to ja mam , co z tego wyjdzie to zobaczymy. Kombinuję coś trochę szybszego, chcę zrobić model JET'a - prawdopodobnie będzie to F-14 ale na razie na śmigiełko pchające. Jak będzie lata OK to może jakiś "tunel"...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 7:55, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
zdzisiek napisał: | chcę zrobić model JET'a |
Hehe, też pożądliwie się przyglądam w tym kierunku Szczególnie mnie "drażnią" ostatnio na allegro te zestawy co się pojawiły (m.in. F-22). Ale do jeta to bym musiał silnik inny kupić, a to mi nie w smak...także póki co... latająca ciężarówka
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Śro 7:58, 13 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 8:57, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ja chyba F-22 nie widziałem... a nie, później pojawił się. Były takie zestawy F-14 Tomcat i Su-37. Gość, który to sprzedaje jest współwłaścicielem firmy. Jest polakiem ale mieszka na Ukrainie a części robią w Niemczech i na Ukrainie. Na stronie ich sklepu można kupić taniej (trzeba się zarejestrować), są także inne zestawy. Ostatnio wprowadzili balsowy tartaczek samolotu P11 i szykują kolejny... PZL Łoś
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 10:28, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
zdzisiek napisał: | Na stronie ich sklepu można kupić taniej (trzeba się zarejestrować), są także inne zestawy. Ostatnio wprowadzili balsowy tartaczek samolotu P11 i szykują kolejny... PZL Łoś |
P-11 widziałem na allegro, Łoś? SUPER!
wracając do tematu...
12) Przed wklejeniem górnej części kadłuba czas zamontować bowdeny:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Aby utrzymać je w miarę prosto przydała się żywica 5min (klej polimerowy dłuugo schnie).
13) Czas na wklejenie pokrywy silnika, "szyby" i.... owiewki silnika (na planach jej nie ma, ale nie przepadam za latającymi klockami z silnikiem na wierzchu )
[link widoczny dla zalogowanych]
a) mała modyfikacja- pokrywę silnika przeciąłem na 3 części, w miejscu łączenia wkleiłem wzmocnienia z balsy 3mm (gruba, ale taka była pod ręką), całość trzyma się dobrze na wcisk i tak już zostanie,
b) owiewkę silnika wykonałem sklejając ze sobą klika warstw depronu 6mm i szlifując "na oko", mocowanie na 4 magnesy z głowic CD-ROM, zrobione w ten sposób aby po "zatrzaśnięciu" nie było możliwości przesunięcia owiewki.
14) A tak wygląda "mordka" z owiewką i po zaknięciu klapki:
[link widoczny dla zalogowanych]
15) Czas wspomnieć o koncepcji "malowania", w tej kewstii autor planów nie narzuca jedynie słusznego rozwiązania a oryginał nie był ani oklejany ani malowany. Ja zdecydowałem się pokryć model kolorową taśmą pakową (miało być tanio), zapewni to znaczne usztywnienie konstrukcji i równocześnie zwiększenie odporności na kontakt z badylami przy lądowaniach. "Malowanie" przynajmniej w założeniach będzie wyglądać tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
16) Na próbę okleiłem owiewkę silnika:
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciu wygląda nieźle, na żywo-- no cóż, to jednak taśma pakowa
17) Nie odmówiłem sobie przyjemności przymierzenia owiewki wraz z piastą i śmigłem:
[link widoczny dla zalogowanych]
W końcu te podkłady pod panele zaczynają przypominać samolot
18 ) Czas na statecznik poziomy + ster wysokości:
[link widoczny dla zalogowanych]
W/g projektu statecznik miał się "kończyć" listewką sosnową a ster wysokości miał być ścięty pod kątem i przyklejony z jednej strony taśmą (jako zawias), nie bardzo mi się to podobało więc mała modyfikacja- zarówno statecznik jak i ster wykończone zostały listwą balsową, w sterze zeszlifowaną na przekrój trójkątny- w tak przygotowane powierzchnie wklejone będą zawiasy.
ps. ładne szpileczki?
19) Gotowe elementy usterzenia + materiał na zawiasy
[link widoczny dla zalogowanych]
20) Statecznik wstępnie oklejony taśmą pakową, wklejone zawiasy (na zdjęciu jest ich jeszcze za dużo, później ograniczyłem ich ilość o 2):
[link widoczny dla zalogowanych]
21) Jedna z bardziej upierdliwych czynności- przygotowanie bardziej skomplikowanych elementów "malowania" - pomocniczo odrysowałem kształt statecznika na kawałku depronu, na to naklejona taśma. W ten sposób można tworzyć skomplikowane wzory z tej denerwująco-lepiącej taśmy
[link widoczny dla zalogowanych]
22) "Maluneczek" gotowy do oderwania z wzornika i naklejenia na element modelu:
[link widoczny dla zalogowanych]
23) Usterzenie poziome w całej okazałości - pewien przerost formy nad treścią, ale MI się podoba...
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Wto 11:34, 19 Lut 2008, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
sławek
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 12:13, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Witojcie
Widzę Piotrze że też przesiadasz się z akrobatki na trenerka ja zrobiłem to samo zapragnąłem czasami bez stresowo polatać lecz na własnoręczne konstruowanie brakuje mi czasu i zakupiłem pół makietę DECATHLONA pod 10 cm myslę że możę w przyszłym tygodniu wkońcu się wyrwę na lotnisko polatać
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Śro 12:32, 13 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Hej Sławku, w sumie to głównie mi chodziło o polepienie czegokolwiek dla samej przyjemności roboty plus już dawno chciałem spróbować depronu. A przy okazji- może będzie to model który można będzie dać do spróbowania w niewprawne ręce
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Czw 10:05, 14 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
24) Klejenie skrzydła:
a) przenosimy plan na poszycie przy użyciu szpilek i markera:
[link widoczny dla zalogowanych]
b) wklejamy dźwigary:
[link widoczny dla zalogowanych]
c) każde z żeber przecinamy na 3 części i wklejamy na swoje miejsce:
[link widoczny dla zalogowanych]
d) po wyschnięciu czas na najtrudniejszą operację- odpowiednie zagięcie poszycia, zalecam ostrożność i działanie jak mawia nasz selekcjoner "krok po kroku"- inaczej depron pęknie i skrzydło do śmieci...
[link widoczny dla zalogowanych]
dla bezpieczeństwa połączyłem 2 techniki gięcia: taśma na natarcie i ogrzewanie od wewnętrznej strony (zwykłą suszarką)
e) klejenie- klej polimerowy- po posmarowaniu żeberek i dźwigarów zamykamy na chwilę całość, żeby klej przeniósł się na poszycie, później otwieramy, czekamy jakiś czas (w zależności od posiadanego kleju) żeby klej podsechł i ostatecznie zamykamy skrzydło
[link widoczny dla zalogowanych]
f) tak przygotowaną i dokładnie spasowaną "kanapkę" przyciskamy czym się da NA RÓWNEJ POWIERZCHNI i odkładamy do wyschnięcia
[link widoczny dla zalogowanych]
g) a oto efekt końcowy- jedna z połówek już wstępnie oklejona taśmą pakową
[link widoczny dla zalogowanych]
oklejenie taśmą spowodowało ZNACZNE zwiększenie wytrzymałości na skręcanie, bez taśmy dość łatwo zrobić ze skrzydła śmigło...
25) A tak wygląda całość prowizorycznie złożona do kupy:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wbrew pozorom zostało jeszcze dużo roboty:
- podwozie główne + płoza ogonowa
- szlifowanie i oklejanie kadłuba
- statecznik pionowy + ster kierunku
- zamowcowanie stateczników do kadłuba
- połączenie połówek skrzydeł (tak aby płat miał wzios)
- oklejanie skrzydeł
- montaż wyposażenia
W tym momencie nadgoniłem z relacją - po 14 wieczorkach zrobiłem to co widać - tym samym GRATULUJĘ - jesteście na czasie
Ostatnio zmieniony przez Piotrek dnia Czw 10:09, 14 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|