|
Rc Siedlce i Przyjaciele
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Czw 20:15, 30 Paź 2008 Temat postu: Sopwith Camel |
|
|
Dziś zaczynam prace nad kolejnym modelem. Tym razem na warsztat idzie "dwupłatowiec" Sopwith Camel, słynny myśliwiec z I Wojny Światowej. Czemu akurat ten.... szukałem odpowiednich planów dwupłata i w końcu trafiłem na Allegro. Jest to jeden arkusz zadrukowany dwustronnie, modelu o rozpiętości około 65cm. Trochę mały więc zrobiłem powiększone o 50% ksero tych planów. W efekcie wyszła mi rozpiętość około 103cm i długości 66cm. Cały model będzie robiony od podstaw z własnych materiałów. Jeśli starczy mi cierpliwości i oczywiście pieniędzy to będę się starał aby to była makieta a w najgorszym przypadku półmakieta. Z pewnością będzie to długa relacja bo i model będzie dość pracochłonny ale zima jest długa .
Na początek oczywiście kserowanie planów, wyszło 2 dusze arkusze (koszt 20zł). Jeden arkusz z częściami pociąłem na mniejsze kawałki bo przecież trzeba to wszystko przenieść na materiał. Pomysł nie mój ale z internetu - kładę wycięty element na materiał (balsa, sklejka...) nadrukiem do deski, rozgrzewam żelazko (w moim przypadku modelarskie) do 200 stopni i przeciągam po papierze i nadruk odbija się na desce. Przy gorącym żelazku deska może się lekko wygiąć, odwracam ja na drugą stronę, lekko przeprasowuję i na chwilę czym obciążam. Deska za moment wystygnie i jest OK. Na początek 3 fotki - plany oryginalne i wygląd "przekalkowanych" elementów. Na chwilę obecną naniosłem na balsę i sklejkę wszystkie elementy kadłuba i teraz będzie żmudne wycinanie.
Słaba jakość zdjęć ale jest już dość ciemno a lampa w aparacie nie jest aż taka doskonała no i aparat....
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ROBI
Dołączył: 28 Kwi 2008
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łuków/Siedlce
|
Wysłany: Czw 20:34, 30 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Zdzisiu a z tym odbijaniem to jaki ten druk musi być bo chyba nie każdy się odbije ? Patent mnie zadiwił mnie niesamoicie
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Czw 20:48, 30 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Kserowałem w tej firmie na Kilińskiego w okolicach dworca PKP. Można także odbijać to acetonem. Ja tego nie robiłem ale zasada jest podobna - kładziesz plany nadrukiem na deskę i nasączonym wacikiem, gąbką lub czymś podobnym pocieramy plany. Kiedyś w dzieciństwie w podobny sposób odbijało się zdjęcia z czasopism na papier za pomocą płynu "TRI"
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kris
Dołączył: 11 Sie 2007
Posty: 1608
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Czw 23:15, 30 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
To Tri jeszcze produkują? Za mojej młodości Tri było na indeksie
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Czw 23:42, 30 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Krzysiu, ja napisałem: " Kiedyś w dzieciństwie w podobny sposób odbijało się zdjęcia z czasopism na papier za pomocą płynu "TRI"
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 633
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 1:22, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
no no makieta, duże wyzwanie czekam z niecierpliwością
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 8:26, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Fajny klasyk
Pisz Zdzisiu jak najbardziej szczegółowo to będzie super lektura
Trzymam kciuki
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 8:58, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Piotrek napisał: | Fajny klasyk
Pisz Zdzisiu jak najbardziej szczegółowo to będzie super lektura
Trzymam kciuki |
Jeśli chodzi o lekturę... mało jest informacji w internecie ale znalazłem taką stronkę z budową takiej samej makiety. Mój model trochę różni się wymiarami ale jest tu mnóstwo fajnych porad i rozwiązań technicznych. To będzie moje główne źródło do "twórczej inspiracji"
[link widoczny dla zalogowanych]
Pod głównym zdjęciem jest link z budowy tej makiety a nad zdjęciem link do strony głównej, gdzie są relacje z budowy innych modeli - gorąco polecam, z pewnością niejeden z Was skorzysta z tych informacji
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Administrator
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 1285
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 12:26, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Piękniś, kiedyś to widziałem. Tylko mu nie daj pomarańczowego śmigła GWS, hehehe....
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 13:10, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
Do zdjęcia dam mu drewniane a do lotów APC
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamil
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 633
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 16:56, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
ale ploter by umilił robotę
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pią 18:57, 31 Paź 2008 Temat postu: |
|
|
kaamilalfa napisał: | ale ploter by umilił robotę |
Zdecydowanie TAK
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 14:57, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Nadrabiam zaległości w pisaniu. Nie próżnowałem, ostatnio skupiłem się na robocie, robiłem w trakcie zdjęcia ale efekty opisuję dopiero teraz.
Na zdjęciu poniżej widać wycięte elementy przedniej części kadłuba. Wręga silnikowa i kończąca kadłub jest wykonana ze sklejki 3mm. Ażurowanie wygląda trochę inaczej niż w planach, tył jest mocno wyażurowany bo część ogonowa musi być jak najlżejsza. Krótki przód modelu powoduje, że mogą wystąpić problemy z jego wyważeniem. Elementy mocowania podwozia także ze sklejki 3mm a pozostałe elementy z balsy 3mm.
Tu już widać sklejone boki z wręgami.
W międzyczasie wykonałem żeberka do płatów. Metoda tradycyjna "blok" - szablony ze sklejki 2mm złożone i opiłowane razem. Następnie nawiercam 2 otwory 2mm na pręty ustalające, na które zostaną nasunięte wycięte kawałki balsy. 40 żeberek z balsy 1,5mm, 4 żeberka do których będą przymocowane zastrzały z balsy 2mm oraz 4 żeberka z balsy 3mm - 2 na zakończenie płatów dolnych przy kadłubie i 2 do centropłata w płacie górnym. Poniżej wykonane końcówki płatów z balsy 3mm. Dla ciekawskich powiem, że otwory wycinam z grubsza skalpelem a następnie obrabiam "dremelem" z założonym wałkiem z papierem ściernym - dremel na statywie.
Przednia część kadłuba z górnymi wręgami z balsy 3mm. Wręgi mało zachodzą na kadłub ze względu na poszycie, które później zostanie doklejone. Aby miały się czego trzymać i aby usztywnić kadłub w tych miejscach wkleiłem listewki sosnowe 2x2mm, na których stoją wspomniane wręgi. Z przodu widać doklejone półwręgi przed częścią silnikową (balsa 3mm) oraz poszycie boków przedniej części z balsy 1,5mm. Końcówki przy połączeniu z kadłubem są sfazowane i delikatnie zaszpachlowane szpachlówką w kolorze balsy.
Przyszła pora na pokrycie górnej części kadłuba. Żmudna i niewdzięczna robota ale cóż.... Poszycie zostało wykonane w trzech krokach z balsy 3 i 1,5mm. Pierwsza część od przodu z balsy 3mm nie sprawia najmniejszych kłopotów. Druga i trzecia część z balsy 1,5mm. Poszycie pierwszej części kończy się na połowie drugiej górnej wręgi, tam dokleiłem wąskie paseczki z balsy 1,5mm aby zniwelować różnicę przy pokryciu kolejnych części z cieńszej balsy. Najtrudniej było wygiąć balsę na połączeniu z pierwszą częścią bo tam łuki są praktycznie kwadratowe. W tych miejscach trzeba balsę zwilżyć wodą, odczekać parę minut na zmiękczenie materiału i dopiero wtedy BARDZO DELIKATNIE wyginać. Wbrew pozorom trzecia część także była dość trudna do spasowania i wygięcia ale udało się. Kolejną czynnością było wycięcie części kokpitu. Szablon w kształcie elipsy na kartonie, odrysowanie a następnie wstępne wycięcie skalpelem i oszlifowanie. Tu także żaden wynalazek - plastikowa buteleczka z nawiniętym papierem ściernym. Ta czarna część to po prostu taka folia samoprzylepna dla plastyków. Na niej w późniejszym okresie będzie umocowana imitacja tablicy przyrządów.
Kolejny krok to wykonanie obudowy silnika. 2 pierścienie wycięte i obrobione jednocześnie. Nie miałem lekkiej sklejki 3mm to postanowiłem zrobić ją sobie sam. W swoich zasobach mam sporo twardej balsy 1mm tzw. pokryciówki - trzy kawałki o odpowiednich wymiarach przesmarowane klejem do drewna PATEX Express, to wszystko ułożone na równym podłożu, docisk z kilku książek i akumulatora żelowego. Na drugi dzień "sklejka" gotowa. Oczywiście balsę układamy aby włókna krzyżowały się ze sobą w poszczególnych warstwach. Gotowe 2 sklejki składam do kupy i skręcam śrubami, następnie wymierzyłem odpowiednią średnicę okręgów i wyciąłem piłką włosową. Obróbka końcowa to oczywiście dremel i poprawki ręczne papierem ściernym. Okręgi muszą być mniejsze od efektu końcowego, gdyż trzeba doliczyć warstwę na pokrycie. W moim przypadku jest to balsa 1mm. Kolejna czynność to przygotowanie poszycia, wycinam je ze wspomnianej balsy 1mm tzn. 4 paski w poprzek desek aby dobrze się układały. Wszystko kleję punktowo na rzadki CA a następnie wszystkie spoiny zalewam tym samym klejem.
Gotowy i oszlifowany pierścień. Do niego dojdzie jeszcze druga część z 2 kawałków balsy 10mm , na razie czekam na dostawę materiału, która dojdzie w czwartek.
I to na razie prawie wszystko co wykonałem, mało ale to jest dość pracochłonne. Na zdjęciach poniżej między pierścieniem a kadłubem jast wykonana wstawka, w której będą mocowane karabiny maszynowe ale na razie brak jej na zdjęciu.
Ostatnio zmieniony przez zdzisiek dnia Wto 15:09, 11 Lis 2008, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kris
Dołączył: 11 Sie 2007
Posty: 1608
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 17:20, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Napisz jaka balsa jast Ci potrzebna , a może jak leci . A najlepiej wpadnij. Jak wiesz, mam parę worów.Cienka,gruba krótka ,długa .miękka,średnia ,twarda itp,itd. Bo jak się korniki dowiedzą, to dopiero zrobią sobie ucztę
Ostatnio zmieniony przez kris dnia Wto 17:21, 11 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisiek
Administrator
Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 830
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Wto 18:13, 11 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Dzięki Krzysiu, mam już od Ciebie tę balsę i wykorzystuję na bieżąco. Tym razem potrzebna mi jest szeroka deska miękkiej balsy 10mm i jest już w drodze
Ostatnio zmieniony przez zdzisiek dnia Wto 18:13, 11 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|